Lesrooster


lesrooster van 1 september – 31 september 


Maandag: 10.30 – 11.30    Pilates 

                    19.00 – 20.00  Pilates 

                    20.00 – 21.00  Ashtanga Yoga ( ook voor beginners ) 

Dinsdag:  19.00-19.30   Core stability training 

                    19.30 – 20.30  Yin Yoga

Woensdag: 19.00 -19.45  Kettlebell training  ( buitentraining sportveld tochtwaard ) 

                        20.00 – 21.00 Pilates 

Donderdag: 9.00 – 10.00 Pilates voor Senioren (let op  vanaf nov ) !!!

                           10.00 – 11.00  Yogaflow /Bodybalance

                        19.30 – 20.30   Pilates 

                        20.30 – 21.30  Yin Yoga /   Yoga Nidra 

Vrijdag         10.30 – 11.30   Yin Yoga 

 

Aanmelden vooraf via info@studio8alkmaar.nl / via app of bel 0651597403 of via facebookpagina !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

Uitleg van lesrooster bij Studio 8 Yoga & Pilates Alkmaar

Uitleg PILATES:
Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve workout die spiergroepen tegelijk versterkt en rekt om een evenwichtig en soepel lichaam te krijgen.

Het hele lichaam is betrokken bij Pilates. Maar je traint vooral je rompstabiliteit oftewel core-stability. Met ‘core’ wordt je romp of je kern bedoeld: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken. Bij het uitvoeren van allerlei bewegingen heb je deze spieren nodig. Een stabiele, sterke kern vermindert het risico op blessures en daarom is het verstandig om de stabiliteit van je kern te trainen.
Waarom Pilates :
Sterke en lange spieren
Minder blessures
Mentale kracht
Versterkt je concentratievermogen dus ideaal als je daarnaast hardloopt / fietst of aan crossfit doet.

Iedereen kan meedoen met Pilates er zijn namelijk makkelijke en moeilijke oefeningen waarbij je duidelijke uitleg en begeleiding krijgt. Ik maak gebruik van de Pilates bal of grote bal, elastieken  of een Pilates ring bij deze les. 

Nieuw Pilates voor senioren !!!! ( deze les start in nov 2018 ) 

Uitleg : Pilates voor senioren is geschikt voor iedereen die zich senior voelt en zich op een zelfstandige manier kan verplaatsen.

Naarmate je ouder wordt moet je meer moeite doen om fit, sterk en soepel te blijven. Gelukkig zijn de 50plussers van nu niet meer zoals vroeger; ze zijn actief, bewegen veel, zijn nieuwsgierig en staan volop in het leven. Er wordt getennist, gegolfd, gewandeld en gefietst. Ondanks deze actieve levensstijl dienen de eerste kwaaltjes zich aan. De rug wordt stijver, de gewrichten minder soepel en het lichaam herstelt minder snel.

Omdat het lichaam op latere leeftijd wat anders nodig heeft dan een jonger lichaam zijn de oefeningen in deze les aangepast. De oefeningen zijn minder belastend voor de wervelkolom (ivm osteoporose), maar zeker niet minder effectief. Nadruk ligt op een goede houding, rechtop staan, de rugspieren versterken en zorgen dat de gewrichten soepel blijven en het spierkorset sterk. Balansoefeningen zijn een vast onderdeel in deze les om vallen te voorkomen.

Met simpele bewegingsoefeningen, ademhaling- en ontspanningstechnieken kan je de kwaliteit van leven verhogen. Door beweging en ontspanning, zowel fysiek als mentaal, kan je heel wat kwaaltjes voorkomen.

Uitleg Yin Yoga:

Yin Yoga is een yogavorm die zich focust op het mobieler maken van de gewrichten vooral rond het heupgebied, het bekken en de onderrug. Yin is dé zachte en vrouwelijke aanvulling van de meer ‘Yang’ stijlen van yoga zoals Ashtanga en of Power Yoga 

Doordat je lang in dezelfde houding blijft (tussen de 2 en 5 minuten) wordt het bindweefsel opgerekt en ontstaat er meer mobiliteit in je gewrichten. De houdingen worden op een passieve, maar wel intensieve manier beoefend.

Als je je spieren zoveel mogelijk probeert te ontspannen, is het een kwestie van overgave zodat alles in je steeds iets kalmer wordt. Doordat je lang in de houdingen blijft heb je de tijd om je mentale en emotionele weerstand te observeren en los te laten.Yin is geen restorative yoga maar de houdingen hebben wel een zeer kalmerend, meditatief effect op lichaam en geest.

Ik maak gebruik van yoga blokken, bolsters of kussens deze helpen je bij sommige houdingen passief te beoefenen. 

Yoga bolster gebruik bij Yin Yoga
Yoga bolster gebruik bij Yin Yoga

Combi Yin en Yoga Nidra !!

Bij Yoga Nidra worden er geen houdingen gedaan. Maar het is ook geen meditatie.

Meditatie wordt meestal zittend gedaan en je hebt vaak een enkele dharana (focus). Yoga Nidra wordt vaak liggend gedaan en je bewustzijn wordt door verschillende ervaringen geleid. In tegenstelling tot meditatie heb je dus geen enkele focus, maar verplaatst je bewustzijn zich steeds.

Zoals je waarschijnlijk weet heb je slaap nodig om je mind te ‘resetten’. Zonder slaap kan je onderbewuste dingen niet verwerken. Het hoopt zich dan op en gaat voor spanningen en onrust zorgen.

Net als een computer die constant bezig is met verwerken. Als je hem nooit defragmenteert en opnieuw opstart, raakt het werkgeheugen vol en uiteindelijk zal de computer crashen.

Met Yoga Nidra oefeningen bereik je voor een groot gedeelte dezelfde effecten als bij slapen. 

Yoga Nidra oefeningen doen voor het slapengaan is een van de meest gebruikelijke manieren waarop Yoga Nidra toegepast wordt.

Veel mensen gebruiken Yoga Nidra om beter te kunnen slapen. Het brengt je lichaam, energie, emoties en je geest tot rust. Door al deze lagen tot ontspanning te brengen, kun je uiteindelijk beter en dieper slapen. Je zult een hele kwalitatieve nachtrust hebben.

Fit worden met Yoga dat kan zeer zeker !!!!!!

Uitleg Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga maakt gebruik van vaststaande series van opeenvolgende oefeningen. Dit is de yang versie van Yoga. Het einde van elke oefening vormt het begin voor de volgende oefening, het loopt dynamisch in elkaar over. Deze vorm van Yoga geeft je meer kracht en balans en de lenigheid. Ook voor beginners is deze les geschikt.  Van Ashtanga Yoga wordt je sterker en voelt als een ontgifting vanwege het zweten deze les heeft geen meditatie als eindfase.  

Uitleg Yogaflow

Yoga Flow is een ‘zachtere’ vorm van Power Yoga. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van de speciale ademtechniek, maar met minder zonnegroeten en minder vinjasa’s.

Hierbij worden meer opties gegeven om de oefeningen op een minder intensieve manier uit te voeren. Er is meer tijd om de poses uit te voeren en op te bouwen. Het woord zegt het al Flow als een soort dans worden sommige oefeningen gedaan en afgesloten met wat grondoefeningen en meditatie. Yoga Flow is prima als opstap naar de Power Yoga.

Combi Yoga en Pilates= BODYBALANCE ( vanaf dec op dinsdagochtend ) : 

Vanaf 2005  ben ik een gecertificeerde instructeur van de BodyBalance 

Dit is de groepsles voor lichaam én geest. Kom tot rust, bouw kracht op en werk aan je flexibiliteit met de low impact les van Les Mills.BodyBalance combineert het beste van Yoga, Tai Chi en Pilates. Je zal al snel merken dat je stressniveau wordt verlaagd en je flexibiliteit en kracht worden vergroot. Na iedere les zal jij je compleet herboren voelen! Tijdens een BodyBalance les wordt een combinatie gemaakt van de meest effectieve oefeningen vanuit Yoga, Tai Chi en Pilates.

Onderdelen die bij iedere BodyBalance les aan bod komen zijn: gecontroleerd ademhalen, flexibiliteit, statische kracht, concentratie en meditatie. De vele poses en stretches maken je spieren en gewrichten soepel en flexibel. De aanvullende krachtoefeningen versterken en vormen je belangrijkste spiergroepen, waardoor je lichaamshouding wordt verbeterd. 

Uitleg Kettlebell ( buitentraining ) 

Deze les is 30 min kettlebell workout en 10 min core training !! totaal inclusief warming up en cooling down 45 min. !!!! 

De kettlebell komt oorspronkelijk uit Rusland waar het een girya wordt genoemd. De handgreep is breed genoeg om met twee handen vast te houden. Hierdoor kan het gewicht voor veel oefeningen gebruikt worden. De kettlebell is in verschillende gewichtscategorieën te krijgen. De lichtste weegt 2 kilo en de zwaarste 40 kilo. Met de juiste oefeningen kun je het gehele lichaam trainen.

Met een intensieve training kun je in 20 minuten wel 400 Kcal verbranden. Daarnaast kweek je ook nog extra spiermassa. De kettlebell is de ideale manier van trainen in combinatie met een dieet om veel kilo’s aan lichaamsvet te verliezen. Total body workout waarbij 30 min voldoende is zie artikel : 

Met een kettlebell hoef je namelijk niet langer dan 30 minuten te trainen voor goede resultaten. Deze les is ook voor beginners !!!!!

Buiten Kettlebel workout
Kettlebell workout bij Studio 8

KinderYoga 

Vanaf October 2018 Ouder en Kind Yoga 

Deze ouder en kind Yoga workshop is een mooie intense ervaring voor jullie allebei. Door de drukte van alle dag schiet persoonlijke aandacht er nog wel eens bij in. In deze workshop ben je een uur lang op elkaar ingespeeld.

Door samen ouder en kind yoga te doen en ervaren is het ook mogelijk om los te komen van bepaalde patronen of gewoonten. Je leert elkaar te vertrouwen op een ontspannen en speelse manier. Het is een mooie manier om de emotionele en fysieke band te versterken. In deze workshop is de aandacht volledig op elkaar. Op deze manier voelt je kind zich gezien, voelt het zich veilig en dat stimuleert de ontwikkeling en zelfvertrouwen. Door aandachtig samen te zijn, laat je als ouder weten dat je geïnteresseerd bent in je kind en dat je wilt weten hoe hij/zij zich voelt. Samen werk je aan contact en vertrouwen. Je werkt met kracht en souplesse en leert daarom op een speelse manier met grenzen omgaan, grenzen aangeven en grenzen respecteren.

ouder en kind yoga

Uitleg Core trainingen:  Deze training duurt maar 30 min en is een combinatie tussen Core-Stability en Strength.  Onder de ‘Core’ wordt in het algemeen de romp verstaan. Meer specifiek het rug, buik en bekkengebied. Deze training is in het bijzonder goed voor mensen met rugklachten. De training is gevarieerd met behulp van eigen gewicht, Swiss ball, Ab wheel en Medicine ball.

Buikspiertraining
Voor mensen geschikt die rugklachten hebben of zwakke buikspieren

Wat neem je mee naar de les: 

Trek makkelijk zittende kleding aan tijdens de les. Neem een warm vest of zoiets dergelijks mee voor de eindontspanning.

Er zijn matjes en kussentjes aanwezig in het zaaltje waar de les plaats vindt. Er is gelegenheid om na de Yoga of pilates les te eindigen met thee of koffie. Ga je Kettlebell of core trainingen doen dan is het advies om xtra water en handdoek mee te nemen. Als de les buiten gegeven wordt graag een sportvestje aan.