LESROOSTER

LESROOSTER Studio 8 Yoga & Pilates



Lesrooster

Rooster 1 Mei tot 1 juni

Maandag                   10.30 – 11.30            Pilates
                                      19.00 – 20.00           Pilates
                                      20.15 – 21.00           Poweryoga ( fit yoga )

Dinsdag                     19.00 – 19.30          Core Stability training 
                                      19.30 – 20.30          Yin Yoga

Donderdag              10.00 – 11.00          Yogaflow
                                     19.30 – 20.30          Pilates

Vrijdag                      10.30 – 11.30          Yin Yoga
                                     19.15 – 19.45           Kettlebell training : buitentraining afspreken bij de parkeerplaats de Mare ( dierenarts / park kant ) Tenzij erg slecht weer dan in Studio 8.

Zaterdag                  10.00 tot 11.00     Yin Yang Yoga : buitentraining strand of park en alleen bij genoeg animo gaat deze les door !! ( stuur appje of hou mijn facebookpagina in de gaten voor update )

Dit lesrooster wordt elke maand geupdate !!!

Vakantie:
27 april koningsdag geen les )
1e pinksterdag geen les
zomervakantie alle lessen gaan gewoon door !! evt meer buitentrainingen

Uitleg PILATES
Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve workout die spiergroepen tegelijk versterkt en rekt om een evenwichtig en soepel lichaam te krijgen.

Het hele lichaam is betrokken bij Pilates. Maar je traint vooral je rompstabiliteit oftewel core-stability. Met ‘core’ wordt je romp of je kern bedoeld: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken. Bij het uitvoeren van allerlei bewegingen heb je deze spieren nodig. Een stabiele, sterke kern vermindert het risico op blessures en daarom is het verstandig om de stabiliteit van je kern te trainen.
Waarom Pilates :
Sterke en lange spieren
Minder blessures
Mentale kracht
Versterkt je concentratievermogen dus ideaal als je daarnaast hardloopt / fietst of aan crossfit doet.

Iedereen kan meedoen met Pilates er zijn namelijk makkelijke en moeilijke oefeningen waarbij je duidelijke uitleg en begeleiding krijgt. Ik maak gebruik van de Pilates bal of grote bal of Pilates ring bij deze les. Neem een handdoek en water mee.

pilates oefeningen met Pilates Ring
pilates oefeningen met pilates ring of ball

Uitleg Yin Yoga

Yin Yoga is een yogavorm die zich focust op het mobieler maken van de gewrichten vooral rond het heupgebied, het bekken en de onderrug. Yin is dé zachte en vrouwelijke aanvulling van de meer ‘Yang’ stijlen van yoga zoals Ashtanga en of Power Yoga 

Doordat je lang in dezelfde houding blijft (tussen de 2 en 5 minuten) wordt het bindweefsel opgerekt en ontstaat er meer mobiliteit in je gewrichten. De houdingen worden op een passieve, maar wel intensieve manier beoefend.

Als je je spieren zoveel mogelijk probeert te ontspannen, is het een kwestie van overgave zodat alles in je steeds iets kalmer wordt. Doordat je lang in de houdingen blijft heb je de tijd om je mentale en emotionele weerstand te observeren en los te laten.Yin is geen restorative yoga maar de houdingen hebben wel een zeer kalmerend, meditatief effect op lichaam en geest.

Ik maak gebruik van yoga blokken, bolsters of kussens deze helpen je bij sommige houdingen passief te beoefenen. 

Yoga bolster gebruik bij Yin Yoga
Yoga bolster gebruik bij Yin Yoga

Fit worden met Yoga dat kan zeer zeker !!!!!!

Uitleg Power Yoga.

Power Yoga lessen zijn dus vooral geschikt voor de sportieve Yogi. In de lessen ligt de nadruk op de oefeningen of houdingen ( asana’s )  in plaats van bijvoorbeeld de meditatie. 

Bij Power Yoga richt je je op het sterker én langer maken van spieren, bij Yin Yoga richt je je op het mobieler maken van je gewrichten..
<

Uitleg Yogaflow

Yoga Flow is een ‘zachtere’ vorm van Power Yoga. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van de speciale ademtechniek, maar met minder zonnegroeten en minder vinjasa’s.

Hierbij worden meer opties gegeven om de oefeningen op een minder intensieve manier uit te voeren. Er is meer tijd om de poses uit te voeren en op te bouwen. Het woord zegt het al Flow als een soort dans worden sommige oefeningen gedaan en afgesloten met wat grondoefeningen en meditatie. Yoga Flow is prima als opstap naar de Power Yoga.

Uitleg Kettlebell 

De kettlebell komt oorspronkelijk uit Rusland waar het een girya wordt genoemd. De handgreep is breed genoeg om met twee handen vast te houden. Hierdoor kan het gewicht voor veel oefeningen gebruikt worden. De kettlebell is in verschillende gewichtscategorieën te krijgen. De lichtste weegt 2 kilo en de zwaarste 40 kilo. Met de juiste oefeningen kun je het gehele lichaam trainen.

Met een intensieve training kun je in 20 minuten wel 400 Kcal verbranden. Daarnaast kweek je ook nog extra spiermassa. De kettlebell is de ideale manier van trainen in combinatie met een dieet om veel kilo’s aan lichaamsvet te verliezen. Total body workout waarbij 30 min voldoende is zie artikel : 

Gelukkig hoef je dankzij de kettlebell geen tijd en moeite meer te verspillen om vet te verbranden. Sterker nog, het trainen met een kettlebell verminderd de tijd enorm die je nodig hebt om resultaten te behalen. Met een kettlebell hoef je namelijk niet langer dan 30 minuten te trainen voor goede resultaten.

Dit biedt een mooie uitkomst voor mensen die weinig tijd hebben om te sporten. 2 of 3 keer trainen met een kettlebell voor 20 tot 30 minuten is voldoende om maximale resultaten te behalen. Dit betekent dat je met 30 minuten aan kettlebell oefeningen al een voldoende portie aan sport binnen krijgt.

 

Buiten Kettlebel workout
Kettlebell workout bij Studio 8

Uitleg Kinderyoga Peuter/kleuter ( 3-6 jaar ) 

Kinderen leven van nature al in het hier en nu, yoga stimuleert dit en helpt hen dit vast te houden. Wat in deze drukke tijd juist voor kinderen zeer welkom is. Bij peuteryoga worden de verschillende onderdelen van yoga op een speelse manier beoefend. Zo wordt er vaak met een thema gewerkt en wisselen de onderdelen zich voldoende af om de aandacht vast te kunnen houden. Je past het aan op het niveau van de kinderen. Zo ga je bijvoorbeeld geen uitgebreide ademhalingsoefening doen met peuters. Dit verpak je in een oefening die aansluit op hun belevingswereld. De beleving en ervaring staan voorop.lijven en je lichaam tijdens de oefingen te kunnen ondersteunen. 

Uitleg Kettlebell 

De kettlebell komt oorspronkelijk uit Rusland waar het een girya wordt genoemd. De handgreep is breed genoeg om met twee handen vast te houden. Hierdoor kan het gewicht voor veel oefeningen gebruikt worden. De kettlebell is in verschillende gewichtscategorieën te krijgen. De lichtste weegt 2 kilo en de zwaarste 40 kilo. Met de juiste oefeningen kun je het gehele lichaam trainen.

Met een intensieve training kun je in 20 minuten wel 400 Kcal verbranden. Daarnaast kweek je ook nog extra spiermassa. De kettlebell is de ideale manier van trainen in combinatie met een dieet om veel kilo’s aan lichaamsvet te verliezen.

Uitleg Core trainingen:  Deze training duurt maar 30 min en is een combinatie tussen Core-Stability en Strength.  Onder de ‘Core’ wordt in het algemeen de romp verstaan. Meer specifiek het rug, buik en bekkengebied. Deze training is in het bijzonder goed voor mensen met rugklachten. De training is gevarieerd met behulp van eigen gewicht, Swiss ball, Ab wheel en Medicine ball.

Buikspiertraining
Voor mensen geschikt die rugklachten hebben of zwakke buikspieren

Uitleg zwangerschaps yoga

Uitleg kinderyoga vanf 7 tot 11 jaar

Uitleg PT – Circuit trainingen:  ( 2 tot 4 personen )  

Wat neem je mee naar de les:  Trek makkelijk zittende kleding aan tijdens de les. Neem een warm vest of zoiets dergelijks mee voor de eindontspanning. Er zijn matjes en kussentjes aanwezig in het zaaltje waar de les plaats vindt. Er is gelegenheid om na de Yoga of pilates les te eindigen met thee of koffie. Ga je Kettlebell of core trainingen doen dan is het advies om xtra water en handdoek mee te nemen.