LESROOSTER YOGA

01-09 t/m 30-09 2019


Periode 1 sept tot en met 30 sept



MAANDAG


HATHA YOGA
9.15-10.15

PILATES
10.30-11.30

PILATES
 19.00-20.00

ASHTANGA YOGA
20.00-21.00


DINSDAG


GENTLE YOGA
9.00-10.00

BODYBALANCE
10.05-11.00

GENTLE YOGA
19.00-20.00

YIN YOGA
20.05-21.00


WOENSDAG


KETTLEBELL/CORE
19.00-19.45
(buitentraining)

PILATES
20.00-21.00


DONDERDAG


PILATES
9.00-10.00

BODYBALANCE
10.00-11.00

PILATES
19.30-20.30

YIN YOGA/NIDRA
20.30-21.30


VRIJDAG


YIN YOGA
10.30-11.30


ZATERDAG


KETTLEBELL/CORE
9.15-10.00

SAVE THE DATE

Zet deze maar alvast in je agenda op:

25 aug: Relax morning Yoga 10.00 tot 11.00 bij het Park De Oude Kwekerij in de Bergermeer Deelname 7.50 of rit van de Studio8

Meld je hieronder aan. Bij 6 aanmeldingen gaat deze les door.

 

LESSEN VOLGEN

Om je aan te melden voor een les kun je via de online agenda een plekje reserveren. Dit kan alleen met een password die je krijgt als je een rittenkaart of abonnement hebt. Ben je een ´proeflesser´ meldt je dan vooraf aan door een mailtje, whatsapp of Facebook messenger te sturen.
Dit kan naar info@studio8alkmaar.nl | Whatsapp of bellen 06 51597403. Je kan ook het contactformulier invullen. Wil je YOGA-DATED blijven like ook de facebookpagina.

UITLEG LESROOSTER


 

Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve workout die spiergroepen tegelijk versterkt en rekt om een evenwichtig en soepel lichaam te krijgen. Het hele lichaam is betrokken bij Pilates. Maar je traint vooral je rompstabiliteit oftewel core-stability. Met 'core' wordt je romp of je kern bedoeld: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken. Bij het uitvoeren van allerlei bewegingen heb je deze spieren nodig. Een stabiele, sterke kern vermindert het risico op blessures en daarom is het verstandig om de stabiliteit van je kern te trainen. Iedereen kan meedoen met Pilates er zijn namelijk makkelijke en moeilijke oefeningen waarbij je duidelijke uitleg en begeleiding krijgt. Ik maak gebruik van props zoals gewichtjes, elastieken, ringen en ballen. Waarom Pilates: Sterke en lange spieren | Minder blessures | Mentale kracht | Versterkt je concentratievermogen dus ideaal als je daarnaast hardloopt / fietst of aan crossfit doet.

Yin Yoga is een Yogavorm die zich focust op het mobieler maken van de gewrichten vooral rond het heupgebied, het bekken en de onderrug. Yin is dé zachte en vrouwelijke aanvulling van de meer ‘Yang’ stijlen van yoga zoals Ashtanga en of Power Yoga, mannelijke energie. Doordat je lang in dezelfde houding blijft (tussen de 2 en 5 minuten) wordt het bindweefsel opgerekt en ontstaat er meer mobiliteit in je gewrichten. De houdingen worden op een passieve, maar wel intensieve manier beoefend. Als je je spieren zoveel mogelijk probeert te ontspannen, is het een kwestie van overgave zodat alles in je steeds iets kalmer wordt. Doordat je lang in de houdingen blijft heb je de tijd om je mentale en emotionele weerstand te observeren en los te laten.Yin is geen restorative yoga maar de houdingen hebben wel een zeer kalmerend, meditatief effect op lichaam en geest. Ik maak gebruik van yoga blokken, bolsters of kussens deze helpen je bij sommige houdingen passief te beoefenen.

Combi Yin Yoga/Nidra. Bij Yoga Nidra worden er weinig aan houdingen gedaan. Nidra is ook geen meditatie. Meditatie wordt meestal zittend gedaan en je hebt vaak een enkele dharana (focus). Yoga Nidra wordt vaak liggend gedaan en je bewustzijn wordt door verschillende ervaringen geleid. In tegenstelling tot meditatie heb je dus geen enkele focus, maar verplaatst je bewustzijn zich steeds. Zoals je waarschijnlijk weet heb je slaap nodig om je mind te ‘resetten’. Zonder slaap kan je onderbewuste dingen niet verwerken. Het hoopt zich dan op en gaat voor spanningen en onrust zorgen. Net als een computer die constant bezig is met verwerken. Met Yoga Nidra oefeningen bereik je voor een groot gedeelte dezelfde effecten als bij slapen Yoga Nidra oefeningen doen voor het slapengaan is een van de meest gebruikelijke manieren waarop Yoga Nidra toegepast wordt. Veel mensen gebruiken Yoga Nidra om beter te kunnen slapen. Het brengt je lichaam, energie, emoties en je geest tot rust. Door al deze lagen tot ontspanning te brengen, kun je uiteindelijk beter en dieper slapen. Je zult een hele kwalitatieve nachtrust hebben.

Ashtanga Yoga maakt gebruik van vaststaande series van opeenvolgende oefeningen. Dit is de yang versie van Yoga. Het einde van elke oefening vormt het begin voor de volgende oefening, het loopt dynamisch in elkaar over. Deze vorm van Yoga geeft je meer kracht en balans en de lenigheid. Ook voor beginners is deze les geschikt. Van Ashtanga Yoga wordt je sterker en leniger en voelt als een ontgifting vanwege het zweten deze les heeft geen meditatie als eindfase.

Gentle Yoga is gebaseerd op de klassieke Hatha Yoga. Asana en Pranayama, zijn het meest praktisch en vormen samen de hoofdingrediënten van Hatha yoga. Asana staat voor lichamelijke oefening, Pranayama voor beheersing van de ademhaling. Dit is een zachte vorm van yoga waar ontspanning, balans en herstel centraal staan.  Deze vorm van Yoga is ook een opstapje voor de mensen die voor het eerst met yoga willen beginnen. Deze vorm van yoga biedt ondersteuning bij: Stress, Rugklachten, reuma, hartproblemen, fibromyalgie, ziekte van Crohn, kanker, blessures, botbreuken, CVS (Chronisch Vermoeidheid Syndroom), of na een operatie, burn-out of bij milde depressieve klachten.

Hatha Yoga nieuw op rooster !!!

Hatha-yoga is een fysieke yogavariant ( moeder van allle yoga's ) die voor het grootste deel bestaat uit de beoefening van lichaamshoudingen (asana's) en ademhalingstechnieken (pranayama). Hatha-yoga bestaat voornamelijk uit niet-bewegende asana's. Meditatie is voor veel yogi's een belangrijke afronding om de eenheid van lichaam en geest te voelen. Bij de uitvoering van de asana's is er aandacht en geduld. In alle rust wordt het rekken en strekken van de spieren aangevoeld, zodat de asana optimaal tot zijn recht kan komen. De ademhaling, in yoga pranayama genoemd, wordt aangepast aan de betreffende asana. In deze les wordt er aandacht gegeven aan Mudrahs, Bandah, Prana en Rust.

Vanaf januari op dinsdagochtend en -avond

BODYBALANCE. Vanaf 2005  ben ik een gecertificeerde instructeur van de BodyBalance van Less Mills. Bodybalance is de groepsles voor lichaam én geest. Kom tot rust, bouw kracht op en werk aan je flexibiliteit met de low impact les. BodyBalance combineert het beste van Yoga, Tai Chi en Pilates. Je zal al snel merken dat je stressniveau wordt verlaagd en je flexibiliteit en kracht worden vergroot. Na iedere les zal jij je compleet herboren voelen! Tijdens een BodyBalance les wordt een combinatie gemaakt van de meest effectieve oefeningen vanuit Yoga, Tai Chi en Pilates. Onderdelen die bij iedere BodyBalance les aan bod komen zijn: gecontroleerd ademhalen, flexibiliteit, statische kracht, concentratie en meditatie. De vele poses en stretches maken je spieren en gewrichten soepel en flexibel. De aanvullende krachtoefeningen versterken en vormen je belangrijkste spiergroepen, waardoor je lichaamshouding wordt verbeterd.

BUITENLESSEN | Kettlebell sportveld Tochtwaard

De kettlebell komt oorspronkelijk uit Rusland waar het een girya wordt genoemd. De handgreep is breed genoeg om met twee handen vast te houden. Hierdoor kan het gewicht voor veel oefeningen gebruikt worden. De kettlebell is in verschillende gewichtscategorieën te krijgen. De lichtste weegt 2 kilo en de zwaarste 40 kilo. Met de juiste oefeningen kun je het gehele lichaam trainen. Met een intensieve training kun je in 20 minuten wel 400 Kcal verbranden. Daarnaast kweek je ook nog extra spiermassa. De kettlebell is de ideale manier van trainen in combinatie met een dieet om veel kilo’s aan lichaamsvet te verliezen. Total body workout waarbij 30 min voldoende is. Vanwege de korte intensiteit van deze work-out geef je je lichaam steeds een prikkel, waardoor je fitheid op verschillende niveaus snel toeneemt. Een boost voor je stofwisseling, waardoor je je de hele dag energiek voelt. Voor vrouwen is deze work-out bovendien ideaal om de hormoonhuishouding in balans te brengen en te houden. Langdurige cardiosessies maken het stresshormoon cortisol aan, waardoor je lichaam denkt dat je continu in een stresssituatie zit. Gevolg daarvan is slapeloosheid, minder energie, toename gewicht, zwak immuunsysteem et cetera. Een korte prikkel is voldoende om (snel) resultaat te behalen in combinatie met de juiste voeding en mindset.

Buiten Kettlebel workout

Deze les duurt 45 min. kettlebell workout 30 min. en buikspieren 10 min. Inclusief warming up en cooling down.


BUITENLESSEN | Yang -Yin Yoga in het park of op andere locatie. Yang Yin Yoga combineert twee yogastijlen : De klassieke Hatha Yoga ( Een belangrijk onderdeel in de Hatha Yoga is de Surya Namaskara - de Zonnegroet) en een rustige Ying ( langer in 1 houding zitten) 7.50  graag vooraf aanmelden afspreekpunt Beneluxplein de Mare (parkeerplaats)


BUITENLESSEN | Relaxte Yin Yoga strand sessie met strandwandeling. Begin met een rustige strandwandeling even je hoofd leegmaken na bv een drukke werkweek om daarna op een rustige plek een relaxte yinyoga te beoefenen en dit af te sluiten tijdens de eindontspanning te genieten van de ondergaande zon. 10.00 graag vooraf aanmelden.

Deze les is ook voor beginners! Mijn les is een soort mini bootcamp en is voor iedereen die lekker in hun vel willen zitten - Fitter willen voelen - Sterker en zelfverzekerder willen worden - afvallen en gemotiveerd blijven.