Lesrooster


lesrooster van 1 aug tot 31 aug 


Maandag: 10.30 – 11.30    Pilates 

                    19.00 – 20.00  Pilates 

                    20.15 – 21.00  Poweryoga

Dinsdag:  19.00-19.30   Core stability training 

                    19.30 – 20.30  Yin Yoga

Woensdag: 19.00 -19.45  Kettlebell training  : start 29 augustus !!! 

                        20.00 – 21.00 Pilates : start 29 aug !!! 

Donderdag: 10.00 – 11.00  Yogaflow

                        19.30 – 20.30   Pilates 

                        20.30 – 21.30  Yin Yoga /   Yoga Nidra : start 30 augustus !!!!

Vrijdag         10.30 – 11.30   Yin Yoga 

Zaterdag     10.00 – 11.00    Yin Yang Yoga ( buitentraining )      Yoga in het park )  data: 

Aanmelden vooraf via info@studio8alkmaar.nl of via evenement op facebook 

 

 

Uitleg van lesrooster bij Studio 8 Yoga & Pilates Alkmaar

Uitleg PILATES
Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve workout die spiergroepen tegelijk versterkt en rekt om een evenwichtig en soepel lichaam te krijgen.

Het hele lichaam is betrokken bij Pilates. Maar je traint vooral je rompstabiliteit oftewel core-stability. Met ‘core’ wordt je romp of je kern bedoeld: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken. Bij het uitvoeren van allerlei bewegingen heb je deze spieren nodig. Een stabiele, sterke kern vermindert het risico op blessures en daarom is het verstandig om de stabiliteit van je kern te trainen.
Waarom Pilates :
Sterke en lange spieren
Minder blessures
Mentale kracht
Versterkt je concentratievermogen dus ideaal als je daarnaast hardloopt / fietst of aan crossfit doet.

Iedereen kan meedoen met Pilates er zijn namelijk makkelijke en moeilijke oefeningen waarbij je duidelijke uitleg en begeleiding krijgt. Ik maak gebruik van de Pilates bal of grote bal of Pilates ring bij deze les. Neem een handdoek en water mee.

pilates oefeningen met Pilates Ring
pilates oefeningen met pilates ring of ball

Uitleg Yin Yoga

Yin Yoga is een yogavorm die zich focust op het mobieler maken van de gewrichten vooral rond het heupgebied, het bekken en de onderrug. Yin is dé zachte en vrouwelijke aanvulling van de meer ‘Yang’ stijlen van yoga zoals Ashtanga en of Power Yoga 

Doordat je lang in dezelfde houding blijft (tussen de 2 en 5 minuten) wordt het bindweefsel opgerekt en ontstaat er meer mobiliteit in je gewrichten. De houdingen worden op een passieve, maar wel intensieve manier beoefend.

Als je je spieren zoveel mogelijk probeert te ontspannen, is het een kwestie van overgave zodat alles in je steeds iets kalmer wordt. Doordat je lang in de houdingen blijft heb je de tijd om je mentale en emotionele weerstand te observeren en los te laten.Yin is geen restorative yoga maar de houdingen hebben wel een zeer kalmerend, meditatief effect op lichaam en geest.

Ik maak gebruik van yoga blokken, bolsters of kussens deze helpen je bij sommige houdingen passief te beoefenen. 

Yoga bolster gebruik bij Yin Yoga
Yoga bolster gebruik bij Yin Yoga

Nieuw op rooster Combi Yin en Yoga Nidra 

Bij Yoga Nidra worden er geen houdingen gedaan. Maar het is ook geen meditatie.

Meditatie wordt meestal zittend gedaan en je hebt vaak een enkele dharana (focus). Yoga Nidra wordt vaak liggend gedaan en je bewustzijn wordt door verschillende ervaringen geleid. In tegenstelling tot meditatie heb je dus geen enkele focus, maar verplaatst je bewustzijn zich steeds.

Zoals je waarschijnlijk weet heb je slaap nodig om je mind te ‘resetten’. Zonder slaap kan je onderbewuste dingen niet verwerken. Het hoopt zich dan op en gaat voor spanningen en onrust zorgen.

Net als een computer die constant bezig is met verwerken. Als je hem nooit defragmenteert en opnieuw opstart, raakt het werkgeheugen vol en uiteindelijk zal de computer crashen.

Met Yoga Nidra oefeningen bereik je voor een groot gedeelte dezelfde effecten als bij slapen. 

Yoga Nidra oefeningen doen voor het slapengaan is een van de meest gebruikelijke manieren waarop Yoga Nidra toegepast wordt.

Veel mensen gebruiken Yoga Nidra om beter te kunnen slapen. Het brengt je lichaam, energie, emoties en je geest tot rust. Door al deze lagen tot ontspanning te brengen, kun je uiteindelijk beter en dieper slapen. Je zult een hele kwalitatieve nachtrust hebben.

Fit worden met Yoga dat kan zeer zeker !!!!!!

Uitleg Power Yoga.

Power Yoga lessen zijn dus vooral geschikt voor de sportieve Yogi. In de lessen ligt de nadruk op de oefeningen of houdingen ( asana’s )  in plaats van bijvoorbeeld de meditatie. 

Bij Power Yoga richt je je op het sterker én langer maken van spieren, bij Yin Yoga richt je je op het mobieler maken van je gewrichten..

Uitleg Yogaflow

Yoga Flow is een ‘zachtere’ vorm van Power Yoga. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van de speciale ademtechniek, maar met minder zonnegroeten en minder vinjasa’s.

Hierbij worden meer opties gegeven om de oefeningen op een minder intensieve manier uit te voeren. Er is meer tijd om de poses uit te voeren en op te bouwen. Het woord zegt het al Flow als een soort dans worden sommige oefeningen gedaan en afgesloten met wat grondoefeningen en meditatie. Yoga Flow is prima als opstap naar de Power Yoga.

Uitleg Kettlebell 

Deze les is 30 min kettlebell workout en 10 min core training !!  De kettlebell komt oorspronkelijk uit Rusland waar het een girya wordt genoemd. De handgreep is breed genoeg om met twee handen vast te houden. Hierdoor kan het gewicht voor veel oefeningen gebruikt worden. De kettlebell is in verschillende gewichtscategorieën te krijgen. De lichtste weegt 2 kilo en de zwaarste 40 kilo. Met de juiste oefeningen kun je het gehele lichaam trainen.

Met een intensieve training kun je in 20 minuten wel 400 Kcal verbranden. Daarnaast kweek je ook nog extra spiermassa. De kettlebell is de ideale manier van trainen in combinatie met een dieet om veel kilo’s aan lichaamsvet te verliezen. Total body workout waarbij 30 min voldoende is zie artikel : 

Met een kettlebell hoef je namelijk niet langer dan 30 minuten te trainen voor goede resultaten.

Buiten Kettlebel workout
Kettlebell workout bij Studio 8

KinderYoga 

Vanaf September 2018 : Wobble Yoga Wil je kinderen wiebelend in balans brengen? dan is deze workshop echt iets voor jou !! Een wiebelplank is een houten balansbord die kinderen ruimte biedt voor creatief spel. Wiebelyoga is kinderyoga waarbij gebruik wordt gemaakt van een balansbord. Hiermee gaat er een hele nieuwe wereld aan oefeningen en mooie verhalen open. Door de bewegingen van het balansbord worden de yogahoudingen uitdagender en de avonturen die we meemaken nog leuker. Op een speelse wijze wordt het lichaamsbewustzijn vergoot en creativiteit, balans en kracht stimuleert.

wobbleplank

Vanaf October 2018 Ouder en Kind Yoga 

Deze ouder en kind Yoga workshop is een mooie intense ervaring voor jullie allebei. Door de drukte van alle dag schiet persoonlijke aandacht er nog wel eens bij in. In deze workshop ben je een uur lang op elkaar ingespeeld.

Door samen ouder en kind yoga te doen en ervaren is het ook mogelijk om los te komen van bepaalde patronen of gewoonten. Je leert elkaar te vertrouwen op een ontspannen en speelse manier. Het is een mooie manier om de emotionele en fysieke band te versterken. In deze workshop is de aandacht volledig op elkaar. Op deze manier voelt je kind zich gezien, voelt het zich veilig en dat stimuleert de ontwikkeling en zelfvertrouwen. Door aandachtig samen te zijn, laat je als ouder weten dat je geïnteresseerd bent in je kind en dat je wilt weten hoe hij/zij zich voelt. Samen werk je aan contact en vertrouwen. Je werkt met kracht en souplesse en leert daarom op een speelse manier met grenzen omgaan, grenzen aangeven en grenzen respecteren.

ouderenkind yoga

Uitleg Core trainingen:  Deze training duurt maar 30 min en is een combinatie tussen Core-Stability en Strength.  Onder de ‘Core’ wordt in het algemeen de romp verstaan. Meer specifiek het rug, buik en bekkengebied. Deze training is in het bijzonder goed voor mensen met rugklachten. De training is gevarieerd met behulp van eigen gewicht, Swiss ball, Ab wheel en Medicine ball.

Buikspiertraining
Voor mensen geschikt die rugklachten hebben of zwakke buikspieren

Wat neem je mee naar de les: 

Trek makkelijk zittende kleding aan tijdens de les. Neem een warm vest of zoiets dergelijks mee voor de eindontspanning.

Er zijn matjes en kussentjes aanwezig in het zaaltje waar de les plaats vindt. Er is gelegenheid om na de Yoga of pilates les te eindigen met thee of koffie. Ga je Kettlebell of core trainingen doen dan is het advies om xtra water en handdoek mee te nemen.