Lesrooster


lesrooster van 1 december tot en met 31 december  

 


Maandag: 10.30 – 11.30     Pilates 

                    19.00 – 20.00  Pilates 

                    20.00 – 21.00  Ashtanga Yoga ( ook voor beginners ) 

Dinsdag:  19.00-19.30   Core stability 

                   19.30 – 20.30  Yin Yoga

Woensdag: 19.00 -19.45 Kettlebell-Core ( buitentraining ) 

                        20.00 – 21.00 Pilates 

Donderdag: 9.00 – 10.00 Pilates  ( nieuw ) 

                     10.00 – 11.00 Bodybalance

                     19.30 – 20.30   Pilates 

                     20.30 – 21.30  Yin Yoga /   Yoga Nidra 

Vrijdag        10.30 – 11.30   Yin Yoga 

 

Aanmelden of reserveren : 

Les reserveren zie groene balk hieronder !! 

Lessen volgen? Reserveer via onze online agenda: ( dit kan alleen met een password die je krijgt als je een rittenkaart hebt )

Mocht dit niet lukken of je bent een proeflesser dan kan je je vooraf aanmelden via info@studio8alkmaar.nl / via Whatsapp of bel 0651597403 of via de facebookpagina !!

 

 

Uitleg van het lesrooster bij Studio 8 Yoga & Pilates Alkmaar

Uitleg PILATES:
Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve workout die spiergroepen tegelijk versterkt en rekt om een evenwichtig en soepel lichaam te krijgen.

Het hele lichaam is betrokken bij Pilates. Maar je traint vooral je rompstabiliteit oftewel core-stability. Met ‘core’ wordt je romp of je kern bedoeld: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken. Bij het uitvoeren van allerlei bewegingen heb je deze spieren nodig. Een stabiele, sterke kern vermindert het risico op blessures en daarom is het verstandig om de stabiliteit van je kern te trainen.

Waarom Pilates :
Sterke en lange spieren
Minder blessures
Mentale kracht
Versterkt je concentratievermogen dus ideaal als je daarnaast hardloopt / fietst of aan crossfit doet.

Iedereen kan meedoen met Pilates er zijn namelijk makkelijke en moeilijke oefeningen waarbij je duidelijke uitleg en begeleiding krijgt. Ik maak gebruik van props zoals gewichtjes, elastieken, ringen en ballen 

Yin Yoga is een yogavorm die zich focust op het mobieler maken van de gewrichten vooral rond het heupgebied, het bekken en de onderrug. Yin is dé zachte en vrouwelijke aanvulling van de meer ‘Yang’ stijlen van yoga zoals Ashtanga en of Power Yoga

Doordat je lang in dezelfde houding blijft (tussen de 2 en 5 minuten) wordt het bindweefsel opgerekt en ontstaat er meer mobiliteit in je gewrichten. De houdingen worden op een passieve, maar wel intensieve manier beoefend.

Als je je spieren zoveel mogelijk probeert te ontspannen, is het een kwestie van overgave zodat alles in je steeds iets kalmer wordt. Doordat je lang in de houdingen blijft heb je de tijd om je mentale en emotionele weerstand te observeren en los te laten.Yin is geen restorative yoga maar de houdingen hebben wel een zeer kalmerend, meditatief effect op lichaam en geest.

Ik maak gebruik van yoga blokken, bolsters of kussens deze helpen je bij sommige houdingen passief te beoefenen.

Yoga bolster gebruik bij Yin Yoga
Yoga bolster gebruik bij Yin Yoga

Combi Yin en Yoga Nidra !!

Bij Yoga Nidra worden er weinig aan houdingen gedaan. Nidra is ook geen meditatie

Meditatie wordt meestal zittend gedaan en je hebt vaak een enkele dharana (focus). Yoga Nidra wordt vaak liggend gedaan en je bewustzijn wordt door verschillende ervaringen geleid. In tegenstelling tot meditatie heb je dus geen enkele focus, maar verplaatst je bewustzijn zich steeds.

Zoals je waarschijnlijk weet heb je slaap nodig om je mind te ‘resetten’. Zonder slaap kan je onderbewuste dingen niet verwerken. Het hoopt zich dan op en gaat voor spanningen en onrust zorgen.Net als een computer die constant bezig is met verwerken. Als je hem nooit defragmenteert en opnieuw opstart, raakt het werkgeheugen vol en uiteindelijk zal de computer crashen.

Met Yoga Nidra oefeningen bereik je voor een groot gedeelte dezelfde effecten als bij slapen.

Yoga Nidra oefeningen doen voor het slapengaan is een van de meest gebruikelijke manieren waarop Yoga Nidra toegepast wordt.

Veel mensen gebruiken Yoga Nidra om beter te kunnen slapen. Het brengt je lichaam, energie, emoties en je geest tot rust. Door al deze lagen tot ontspanning te brengen, kun je uiteindelijk beter en dieper slapen. Je zult een hele kwalitatieve nachtrust hebben.

Uitleg Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga maakt gebruik van vaststaande series van opeenvolgende oefeningen. Dit is de yang versie van Yoga. Het einde van elke oefening vormt het begin voor de volgende oefening, het loopt dynamisch in elkaar over.

Deze vorm van Yoga geeft je meer kracht en balans en de lenigheid. Ook voor beginners is deze les geschikt. 

Van Ashtanga Yoga wordt je sterker en leniger en voelt als een ontgifting vanwege het zweten deze les heeft geen meditatie als eindfase.

Gentle Yoga 

Deze yoga is gebaseerd op de klassieke Hatha Yoga ( Asana en Pranayama, zijn het meest praktisch en vormen samen de hoofdingrediënten van Hatha yoga. Asana staat voor lichamelijke oefening, Pranayama voor beheersing van de ademhaling. )

Dit is een zachte vorm van yoga waar ontspanning, balans en herstel centraal staan.  Deze vorm van Yoga is ook een opstapje voor de mensen die voor het eerst met yoga willen beginnen.  

Deze vorm van yoga biedt ondersteuning bij: Stress, Rugklachten, reuma, hartproblemen, fibromyalgie, ziekte van Crohn, kanker, blessures, botbreuken, C

VS (Chronisch Vermoeidheid Syndroom), of na een operatie, burn-out of bij milde depressieve klachten. 

Combiles van les Mills :  Yoga en Pilates= BODYBALANCE ( vanaf januari op dinsdagochtend en avond ) : 

Vanaf 2005  ben ik een gecertificeerde instructeur van de BodyBalance

Bodybalance : Dit is de groepsles voor lichaam én geest. Kom tot rust, bouw kracht op en werk aan je flexibiliteit met de low impact les van Les Mills.BodyBalance combineert het beste van Yoga, Tai Chi en Pilates. Je zal al snel merken dat je stressniveau wordt verlaagd en je flexibiliteit en kracht worden vergroot. Na iedere les zal jij je compleet herboren voelen! Tijdens een BodyBalance les wordt een combinatie gemaakt van de meest effectieve oefeningen vanuit Yoga, Tai Chi en Pilates.

Onderdelen die bij iedere BodyBalance les aan bod komen zijn: gecontroleerd ademhalen, flexibiliteit, statische kracht, concentratie en meditatie. De vele poses en stretches maken je spieren en gewrichten soepel en flexibel. De aanvullende krachtoefeningen versterken en vormen je belangrijkste spiergroepen, waardoor je lichaamshouding wordt verbeterd.

Uitleg Kettlebell ( buitentraining sportveld Tochtwaard ) 

Deze les is 30 min kettlebell workout en 10 min core training !! totaal inclusief warming up en cooling down 45 min. !!!!

De kettlebell komt oorspronkelijk uit Rusland waar het een girya wordt genoemd. De handgreep is breed genoeg om met twee handen vast te houden. Hierdoor kan het gewicht voor veel oefeningen gebruikt worden. De kettlebell is in verschillende gewichtscategorieën te krijgen. De lichtste weegt 2 kilo en de zwaarste 40 kilo. Met de juiste oefeningen kun je het gehele lichaam trainen.

Met een intensieve training kun je in 20 minuten wel 400 Kcal verbranden. Daarnaast kweek je ook nog extra spiermassa. De kettlebell is de ideale manier van trainen in combinatie met een dieet om veel kilo’s aan lichaamsvet te verliezen. Total body workout waarbij 30 min voldoende is zie artikel :

Met een kettlebell hoef je namelijk niet langer dan 30 minuten te trainen voor goede resultaten. Deze les is ook voor beginners !!!!!

Buiten Kettlebel workout
Kettlebell workout bij Studio 8

Wat neem je mee naar de les: 

Trek makkelijk zittende kleding aan tijdens de les. Neem een warm vest of zoiets dergelijks mee voor de eindontspanning.

Er zijn matjes en kussentjes aanwezig in het zaaltje waar de les plaats vindt. Er is gelegenheid om na de Yoga of Pilates les te eindigen met thee of koffie tenzij anders zie lesrooster Studio 8. 

Ga je Kettlebell of Pilates doen dan is het advies om xtra water en handdoek mee te nemen. Als de les buiten gegeven wordt graag een sportvestje aan.