PILATESLES STUDIO8

PILATES

Core stability training is voor mij een belangrijk element van pilates waarin balans, coördinatie, mobiliteit, flexibiliteit, bewuste ademhaling en kracht de rompspieren rondom het bekken en de wervelkolom sterker maakt.
We activeren en versterken hiermee de diepere stabiliteitsspieren. Dit is essentieel. Alle bewegingen beginnen namelijk vanuit je romp. Of je nu zit, (hard)loopt, fietst, tilt, bukt, autorijdt of sport. Je bewegingsuitslag vanuit je armen en benen wordt sterker en beter. Het sterk maken van schouder-, arm-, en beenspieren is dan tevens een belangrijk onderdeel van de les. 75% van de oefeningen zijn liggend en daarom ook prima te doen op latere leeftijd of als je een blessure hebt.

Joseph Pilates heeft na de 1e wereldoorlog zijn methode ontwikkeld tijdens ‘t revalidatieproces van soldaten.

Als 1 van de eerste bewegingsmethoden had hij goed begrepen dat elke spier, orgaan, weefsel, ligament, bot en gewricht verbonden is met elkaar. Wat neerkomt op, als ik mijn grote teen beweeg dat er ook iets in mijn nek gebeurt.. De pilates oefeningen zitten anatomisch gezien goed in elkaar. Niet voor niets zijn een aantal oefeningen uit de fysiotherapie overeenkomstig met die van pilates. Daarnaast is er een goede balans tussen kracht, flexibiliteit en mindfull ademen en bewustzijn op wat er gebeurd in het lichaam.

Last but not least door regelmatig pilates te doen krijg je een goed lijf, beloofd;-)

PILATES STRETCH
Deze les is een zeer rustige les waarin stretchen zowel actief als passief van oa fascia gericht is op ‘t soepeler maken van spieren, bindweefsel en gewrichten. Door langer te stretchen wordt deze les ook als mindfull ervaren. Je voelt je na de les ontspannen, vaak ‘losser’ en soepeler in je lijf.