YOGA VORMEN

YIN YOGA

Er zijn verschillende vormen in de wereld van Yoga. Bij Studio8 kun je zowel bij Yin Yoga als Yang Yoga terecht.

YIN YOGA |  Rustige lessen
Bij deze zachte yogavorm, oefen je een serie zittende of liggende houdingen waarbij de spieren ontspannen blijven en waarbij je een lichte druk uitoefent op gewrichten en bindweefsel. Bij yin yoga worden de houdingen lang aangehouden, zo’n 3 tot 5 minuten. Het is als een meditatie in een yogahouding; je oefent aandachtig zijn en je openstellen voor wat zich van binnen voordoet. De weerstand die je tegenkomt ga je verzachten met behulp van de ademhaling. Het helpt je om pijnklachten en spanningen los te laten en op een diep niveau leer je ook beter om te gaan met je emoties. Elke dinsdag 20.30 ( locatie Pettemerstraat 12B ) elke vrijdag 11.00 ( locatie Hornwaard 50 )

 

Het bevordert een grote mate van beweeglijkheid in de spieren en gewrichten, stimuleert de meridianen (het openen van de dieper gelegen energiekanalen) en brengt de geest tot rust. Yin yoga is een goede tegenhanger voor de meer krachtige en actieve yogavormen. (Yin is ook geschikt voor zwangeren)
Tijdens deze les wordt er gebruikt gemaakt van hulpmiddelen yogakussens, -bolsters en -blokken om de houding niet alleen te verdiepen maar je ook te helpen om in een veilige houding te blijven zodat je geen blessures oploopt en de houdingen hiermee verzacht.

GENTLE YOGA

GENTLE YOGA | Voor iedereen |Stress Relief 
Iedereen kan yoga doen. Het gaat er bij yoga niet om of je de oefeningen ‘goed’ kan uitvoeren. Yoga is nooit prestatie gericht en waardevol op elk niveau. Je eigen beweeglijkheid is de graadmeter hoe ver je in een bepaalde oefening kunt gaan. Dit is ook de reden waarom niet snel blessures ontstaan. Luister altijd naar je lichaam!
Deze vorm van Yoga biedt ondersteuning bij: Stress, rugklachten, reuma, hartproblemen, fibromyalgie, ziekte van Crohn, kanker, blessures, botbreuken, CVS (Chronisch Vermoeidheid Syndroom) of na een operatie, burn-out of bij milde depressieve klachten.

Les is elke dinsdagochtend 9.30 en elke dinsdagavond 19.30 ( locatie Pettemerstraat 12B )

 

Stimuleert het 'zelf'herstellend vermogen | Ondersteunt bij een medische behandeling of therapie | Versterkt de innerlijke kracht en het immuunsysteem | Leert de lichte, speelse kant van het leven weer te zien | Verbetert de concentratie en de ademhaling. Het Gentle Yoga programma bestaat uit de volgende onderdelen: 1. eenvoudige yoga oefeningen 2. adem oefeningen 3. meditatie.

YIN YANG YOGA

YIN YANG YOGA | In balans
Yang Yin Yoga (Yin vrouwelijk/Yang mannelijk). Het zegt het al een combinatie tussen deze 2 vormen. Dit voelt goed voor mensen die voor het eerst aan Yoga doen. Het Yin gedeelte focust zich op zittende houdingen. Het Yang gedeelte is iets actiever, ook hier houden we de asana’s langer vast waarbij gelet wordt op zowel uitlijning als ademhaling. Tijd en zwaartekracht bieden je de ruimte om op een ontspannen manier je eigen grenzen te ontdekken en verleggen.

YANG YOGA VORMEN

YOGA FLOW | VINYASA
Vinyasa yoga is een dynamische vorm van yoga en is momenteel de meest voorkomende yogastijl. Vinyasa staat ook wel bekend als Flow yoga: je kunt het het beste voor je zien als coördinatie van een flow van bepaalde houdingen op de beweging van de ademhaling. Je flowt als het ware van de ene naar de andere houding in een sequence. Je geniet van bewegingen uit yoga. Het is je persoonlijke time-out van het dagelijks leven en zorgt voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Je doet eenvoudige en veilige yoga bewegingen om je hele lichaam sterker en flexibeler te maken. Het controleren van je ademhaling is onderdeel van alle bewegingen en ik geef altijd opties voor beginnende deelnemers. Ik geef deze les al vanaf 2005 met veel passie. Vanuit de zonnegroet wordt deze les opgebouwd met daarna losse asanas met als afsluiting een meditatie.

POWERYOGA
Poweryoga is een krachtige en dynamische yoga en is afgeleid van de Ashtanga Yoga vorm. Je voert fysieke houdingen direct na elkaar uit. Zonnegroeten met afwisseling van staand, zittende en liggende houdingen. Warriors maar ook rug en buikspier oefeningen komen in deze les voor. Na deze les voel je je fit en krachtig.

YOGA NIDRA

YOGA NIDRA | Diepe ontspanning
Letterlijk vertaald ‘yoga slaap’ of ’slaap van de yogi’. Het is alles behalve slapen zoals je ’s nachts doet. Via Yoga Nidra bereik je een diepe, droomloze slaap met een spoor van bewustzijn en verbinding met je omgeving. Door de diepe ontspanning ontstaan theta en delta hersengolven, bereik je een trance-staat waarin ervaringen en fragmenten van herinneringen worden verwerkt, de spierspanning en stress in het lichaam afneemt en de bloeddruk en hartslag daalt.

Dit heeft een zeer helende werking op lichaam en geest, bijvoorbeeld bij slechte slapers, burn-out en spanningen in het lichaam. We gebruiken in deze les dikkere matten dekens en kussens dit om je allemaal te helpen om fijn en comfortabel te liggen.

ZWANGERSCHAPSYOGA ( start 25 okt )

ZWANGERSCHAPSYOGA | Vanaf  de derde maand
Zwanger zijn is een mooi en intens proces waarin veel verandert op lichamelijk, hormonaal, mentaal, en emotioneel gebied. Je maakt op verschillende manieren ruimte voor een kindje. In dit proces is het juist van belang om goed voor jezelf te zorgen. Een goede conditie van zowel lichaam als geest, vormt de beste voorbereiding voor de bevalling en de tijd erna. Met zwangerschapsyoga leer je bewust met alle veranderingen om te gaan, houd je je lichaam sterk en soepel. Daarnaast helpen de specifieke oefeningen voor het bekken bij het voorkomen, dan wel inperken en verhelpen van bekkenklachten. Je kunt beginnen als je minimaal 3 maanden zwanger bent.

Aanrader is dan een proefles 10,00 te doen en te voelen of deze benadering bij je past.

elke zondag om 10.30 - 11.30 ( locatie Pettemerstraat 12B )

KINDERYOGA | OUDER & KIND YOGA

KINDERYOGA | Positief effect
Een kind moet zichzelf kunnen blijven in tijden van stress en hectiek. Heel veel mensen volgen op dit moment yoga les om meer rust en balans in hun leven te krijgen. Ook bij kinderen is de yoga in opkomst. Ook kinderen hebben het van jongs af aan druk, op school en in vrije situaties, er wordt veel van een kind verwacht. Kinderen moeten presteren. Daarom ervaren kinderen de positieve effecten van kinderyoga, die ze helpt dichtbij zichzelf te blijven in deze stressvolle tijd. Kinderyoga verandert het moeten in mogen, het presteren in plezier hebben, zo valt er een hele last van hun schouders.

Elke woensdagmiddag; groep 1 | 4 tot 6 jarigen 14.30 -15.15 uur en groep 2 | 6 tot 9 jarigen 15.15-16.00 uur.


OUDER & KIND YOGA | Versterkt de band
De positieve effecten van ouder & kind yoga. Versterk jullie band door samenwerking... Je ondersteund je kind bij de oefeningen, het is soms niet makkelijk om als kind bepaalde yoga oefeningen te doen. Hierdoor versterk je de onderlinge band en je kind leert op deze jonge leeftijd samen te werken. Ook leer je dat je niet altijd alles alleen kunt oplossen. Je hebt elkaar soms ook echt nodig. Je leert elkaar op een andere manier kennen, je besteedt aandacht aan elkaar. Quality time. Als ouder mag je weer even kind zijn, heel ongedwongen en speels met je eigen kind, je leert te genieten van de kleine dingen die je gelukkig maken. Doordat het kind op jonge leeftijd nog dicht bij het pure kind staat, kun je hier als ouder ook nog veel van leren. De algehele ontwikkeling wordt gestimuleerd. Denk hierbij aan verschillende motorische vaardigheden, evenwicht, concentratie, creativiteit en ontspanning. Voor beide een positieve werking.