YOGA VORMEN

YIN YOGA RUSTIGE LES

Er zijn verschillende yogavormen in de wereld. Bij Studio 8 kun je zowel voor yin yoga als voor yang yoga terecht.

WAT IS YIN YOGA ? Bij deze zachte vormen van yoga oefen je een serie zittende en liggende houdingen waarbij de spieren ontspannen blijven en waarbij je een lichte druk uitoefent op gewrichten en bindweefsel. Bij yin yoga worden de houdingen wat kanger lang aangehouden.

Het is als een meditatie in een yogahouding; je oefent je focus en je het openstellen voor wat zich van binnen voordoet. De weerstand die je oproept verzacht je dmv de ademhaling. Het helpt om pijnklachten en spanningen los te laten en op een diep niveau beter om te gaan met emoties. Yin yoga is een goede tegenhanger voor de meer krachtige en actieve yogavormen. (Yin is ook geschikt voor zwangerschap)

Tijdens deze les wordt er gebruikt gemaakt van hulpmiddelen o.a. yogakussens, -bolsters en -blokken om de houding niet alleen te verdiepen maar je ook om in een veilige houding te blijven zodat er geen blessures ontstaan.

Yin Yoga is er iedere vrijdagochtend van 10.30 tot 11.30 uur, locatie yogazaal in de Pettemerstraat 12B. Zie hier een overzicht van het lesrooster>>

 

RESTORATIVE YOGA

Vind je Savasana, de ontspannende houding aan het einde van de yogales altijd het fijnste onderdeel van de les?

Dan is Restorative Yoga, of restoratieve/herstellende yoga, echt wat voor jou! In een Restorative Yoga-les ligt de nadruk namelijk op het volledig ontspannen in een houding. Het lijkt hierin een beetje op Yin Yoga maar is toch duidelijk wat anders. Een van de belangrijkste kenmerken van Restorative Yoga is het gebruik van ‘props’: materialen zoals een (meditatie-)kussen, dekens, oogkussentjes of blokken. In elke houding zoek je naar een zo’n comfortabel mogelijke ondersteuning, zodat je je volledig kan overgeven aan de houding. Wanneer je in een houding bent, ligt de nadruk op het openen van het lichaam, niet op het stretchen van bepaalde gebieden. Je creëert met alle props een houding die helemaal past bij jouw lichaam. Eenzelfde houding zal er dus bij iedereen net even anders uitzien. Restorative Yoga is voor iedereen toegankelijk, juist omdat je de houdingen helemaal kan aanpassen naar jouw lichaam en situatie.

De focus ligt op het aan activeren van de ‘relaxation response’: een proces in je lichaam waarbij je herstelt en heelt. Je blijft tussen de 3-20 minuten in een houding, afhankelijk van de houding en jouw lichaam. Restorative Yoga is een mooie oefening in mindfulness in bewust stil-zijn. (Heel fijn als je herstellende bent van een ziekte of blessures).

Deze les wordt gegeven door Anouschka>>  van 19.30-20.30 uur, locatie yogazaal in de Pettemerstraat 12B. Zie hier een overzicht van het lesrooster>>

 

GENTLE YOGA ZACHT, RELIEF VOOR BEGINNERS

Iedereen kan aan Gentle yoga deelnemen
Een zeer rustige vorm van Yoga, we nemen de tijd om sommige houdingen of oefeningen rustig aan te houden of te bewegen. Yoga is nooit prestatie gericht en is waardevol op elk niveau. Je eigen beweeglijkheid is de graadmeter hoe ver je in een bepaalde oefening kunt gaan. Dit is ook de reden waarom niet zo snel blessures ontstaan. Luister altijd naar je lichaam! Deze vorm van yoga biedt ondersteuning bij o.a. stress, rugklachten, reuma, hartproblemen, Covid herstel, ziekte van Crohn, herstellend van kanker, Chronische vermoeidheid maar ook burn-out of lichte klachten van depressie.

Gentle yoga is er iedere dinsdagochtend van 9.30 - 10.30 uur en dinsdagavond  van 19.15 - 20.15 uur, yogazaal in de Pettemerstraat 12B. Zie hier een overzicht van het lesrooster>>

 

MORNING FLOW YOGA

In balans met flow yoga
Bij flow yoga starten we altijd met een zonnegroet, en leggen de nadruk op de ademhaling, deze gaat mee in een flow met alle oefeningen. Deze yoga neemt de tijd om de oefeningen te laten voelen en de spieren te stretchen. De balanshoudingen wisselen we af met krachtige warrior houdingen. Rustig wakker worden en je energie voor de dag klaarzetten.

Flow yoga is er iedere zondagochtend van 9.30 t0t 10.30 uur, locatie Pettemerstraat 12B. Zie hier een overzicht van het lesrooster>>

 

BODYBALANCE LES MILLS

BODYBALANCE® is een workout van yoga, tai chi en pilates, het bouwt flexibiliteit en kracht op waardoor je je gefocust en kalm voelt. Gecontroleerde ademhaling, concentratie en een zorgvuldig opgebouwde serie rekoefeningen, bewegingen en houdingen op muziek, creëren een *holistische workout die het lichaam in een staat van harmonie en balans brengt. Nieuwsgierig naar deze effectieve groepsworkout, waarbij je snel afvalt, je conditie verbetert en je spieren versterkt?

BODYBALANCE® is er elke dinsdagavond van 20.15 - 21.10 uur. Elke vrijdagochtend van 9.30 - 10.25 uur. Locatie Studio8 Pettemerstraat 12B. Zie hier een overzicht van het lesrooster>>

* Eén zijn met de natuur, de wereld, de mens en het universum.

 

POWERYOGA FIT, KRACHT & LENIGHEID 

Poweryoga is een krachtige en dynamische yoga en is afgeleid van de Ashtanga yogavorm. Je voert fysieke houdingen direct na elkaar uit. Zonnegroetjes met afwisseling van staande, zittende en liggende houdingen. Warriors maar ook rug- en buikspieroefeningen komen in deze les voor. Na deze les voel je je fit en krachtig.

Poweryoga gaat van start wanneer er weer genoeg animo voor is op locatie Pettemerstraat 12B. Zie hier een overzicht van het lesrooster>>

 

HATHA YOGA

Bij Hatha yoga ookwel klassieke yoga staat de adem centraal. De adem is de dragende kracht in elke beweging en zorgt voor verbinding tussen lichaam en geest om helemaal in het hier en nu te zijn. Tijdens de Hatha yogales worden staande, zittende en liggende houdingen afgewisseld. Bij de opbouw van de houdingen werken we van dynamisch naar statisch, waarin herhaling zorgt voor verdieping. Het tempo is rustig en er is genoeg ruimte om langzaam in een houding te komen. Elke les is aan te passen naar ieders mogelijkheden, dus iedereen is welkom. Deze les is voor beginners heel goed te doen.

Hatha yoga is er elke maandagochtend van 10.30 - 11.30uur, locatie Pettemerstraat 12B.  Yogadocent  Sifra Bakker>>
Zie hier een overzicht van het lesrooster>>

 

KINDERYOGA EN OUDER & KIND YOGA

KINDERYOGA | Positief effect
Een kind moet zichzelf kunnen blijven in tijden van stress en hectiek. Heel veel mensen volgen op dit moment yoga les om meer rust en balans in hun leven te krijgen. Ook bij kinderen is de yoga in opkomst. Ook kinderen hebben het van jongs af aan druk, op school en in vrije situaties, er wordt veel van een kind verwacht. Kinderen moeten presteren. Daarom ervaren kinderen de positieve effecten van kinderyoga, die ze helpt dichtbij zichzelf te blijven in deze stressvolle tijd. Kinderyoga verandert het moeten in mogen, het presteren in plezier hebben, zo valt er een hele last van hun schouders.

Gaat van start in oktober 2021. Elke woensdagmiddag; groep 1, 4 tot 6 jarigen. Van 14.30 - 15.15 uur en groep 2, 6 tot 9 jarigen. Van 15.15 - 16.00 uur, locatie Pettemerstraat 12B.
Zie hier een overzicht van het lesrooster>>


OUDER & KIND YOGA | Versterkt de band
De positieve effecten van ouder & kind yoga. Versterk jullie band door samenwerking... Je ondersteund je kind bij de oefeningen, het is soms niet makkelijk om als kind bepaalde yoga oefeningen te doen. Hierdoor versterk je de onderlinge band en je kind leert op deze jonge leeftijd samen te werken. Ook leer je dat je niet altijd alles alleen kunt oplossen. Je hebt elkaar soms ook echt nodig. Je leert elkaar op een andere manier kennen, je besteedt aandacht aan elkaar. Quality time. Als ouder mag je weer even kind zijn, heel ongedwongen en speels met je eigen kind, je leert te genieten van de kleine dingen die je gelukkig maken. Doordat het kind op jonge leeftijd nog dicht bij het pure kind staat, kun je hier als ouder ook nog veel van leren. De algehele ontwikkeling wordt gestimuleerd. Denk hierbij aan verschillende motorische vaardigheden, evenwicht, concentratie, creativiteit en ontspanning. Voor beide een positieve werking.

Workshop op zondag 24 oktober 2021 vanaf 12.00 - 13.00 uur. Locatie Pettemerstraat 12B.