YOGA VORMEN YIN | PILATES | YOGAFLOW | POWER

YOGA VORMEN | PILATES | FLOW | YIN | POWER

YOGA & PILATES LESSEN VOLGEN

WELKE VORM VAN YOGA IS HET BESTE VOOR MIJ?

Een van de meest gestelde vragen van mensen die graag yogales willen volgen... Er zijn ook zoveel vormen van yoga, dat het lastig kan zijn om de juiste vorm te kiezen. Ik geef les in o.a. Yin Yoga, Poweryoga & Vinyasa, Bodybalance, Yin Yoga, Yoga Nidra, Asthanga Yoga, Gentle Yoga, zo ook workshops yoga Ouder en kind & kinderyoga. Ik vind dat je alles een keertje moet uitproberen en van daaruit kun je bepalen wat het beste bij je past en daardoor ook het beste voor jou is. Je kan via mijn YouTube kanaal een aantal gratis yogalessen volgen en uitproberen.
Hoe ik mijn yoga leerde kennen. In 2001 kwam ik in aanraking met Power Yoga, vanaf toen was ik verkocht en ik wilde er meer van weten. Ik begon verschillende cursussen en opleidingen te volgen want er waren zoveel vormen van yoga. Mijn keuze om in Studio 8 Alkmaar meerdere vormen van yoga te geven is omdat deze voor mij persoonlijk goed aansluiten, yoga moet je als docente wel goed en met passie kunnen overbrengen. Yoga is, naast dansen, bijna 20 jaar mijn grote passie en daarom besloot ik eindelijk mijn Yoga studio in Alkmaar te openen. Hieronder een uitleg over de verschillende vormen van yoga en de positieve effecten van yoga op je lichaam en geest.

Vergroot je spierkracht en vitaliteit | Verbetert je concentratie | Bevordert een betere lichaamshouding | Leert je ontspannen door inspanning | Verlaagt je stressniveau | Kan je bloeddruk verlagen


OUDER & KIND | KINDERYOGA

(Momenteel zijn alle workshops, yoga evenementen of buitenlessen gepauzeerd tot nader bericht RIVM. Zie het online lesaanbod)

OUDER & KIND YOGA

De positieve effecten van ouder & kind yoga. Versterk jullie band door samenwerking... Je ondersteund je kind bij de oefeningen, het is soms niet makkelijk om als kind bepaalde yoga oefeningen te doen. Hierdoor versterk je de onderlinge band en je kind leert  op deze jonge leeftijd samen te werken. Ook leer je dat je niet altijd alles alleen kunt oplossen. Je hebt elkaar soms ook echt nodig. Je leert elkaar op een andere manier kennen, je besteedt aandacht aan elkaar. Quality time. Als ouder mag je weer even kind zijn, heel ongedwongen en speels met je eigen kind, je leert te genieten van de kleine dingen die je gelukkig maken. Doordat het kind op jonge leeftijd nog dicht bij het pure kind staat, kun je hier als ouder ook nog veel van leren. De algehele ontwikkeling wordt gestimuleerd. Denk hierbij aan verschillende motorische vaardigheden, evenwicht, concentratie, creativiteit en ontspanning. Voor beide een positieve werking.

KINDERYOGA

Een kind moet zichzelf kunnen blijven in tijden van stress en hectiek. Heel veel mensen volgen op dit moment yoga les om meer rust en balans in hun leven te krijgen. Ook bij kinderen is de yoga in opkomst. Ook kinderen hebben het van jongs af aan druk, op school en in vrije situaties, er wordt veel van een kind verwacht. Kinderen moeten presteren. Daarom ervaren kinderen de positieve effecten van kinderyoga, die ze helpt dichtbij zichzelf te blijven in deze stressvolle tijd. Kinderyoga verandert het moeten in mogen, het presteren in plezier hebben, zo valt er een hele last van hun schouders.

YING YOGA

Na ruim 16 jaar Power Yoga en Bodybalance les te hebben gegeven, kon ik eindelijk ook de Yin Yoga aan. Dat wil zeggen... persoonlijk vind ik dat je als docente eerst genoeg ervaring moet hebben om les te geven in verschillende vormen van  yoga, het begrip Yoga gaat veel dieper dan een cursus of een 1 -jarige opleiding.

Yin Yoga houdingen vinden hun oorsprong in 1980. De Amerikaanse Paul Grilley is de grondlegger van Yin Yoga. Hij is vooral erg geïnteresseerd in de Yoga anatomie. Deze interesse werd bij hem gewekt door het boek ‘Autobiografie van een Yogi’. Yin Yoga houdingen onderscheiden zich van de dynamische Yoga vormen. Yin Yoga richt zich vooral op statische houdingen, die lang aangehouden worden. Een tegenhanger van Yin Yoga, is de Yang Yoga. Denk hierbij aan Power Yoga. Hierbij speelt de dynamische, actieve, krachtige aanpak een grote rol.  Asthanga is een verwant van de Power Yoga.

GENTLE YOGA

Deze Yoga is gebaseerd op de klassieke Hatha Yoga. Asana en Pranayama, zijn het meest praktisch en vormen samen de hoofdingrediënten van Hatha yoga. Asana staat voor lichamelijke oefening, Pranayama voor beheersing van de ademhaling. Dit is een zachte vorm van yoga waar ontspanning, balans en herstel centraal staan.  Deze vorm van Yoga is ook een opstapje voor de mensen die voor het eerst met yoga willen beginnen.
Voor wie? Iedereen kan yoga doen. Het gaat er bij yoga niet om of je de oefeningen ‘goed’ kan uitvoeren. Yoga is nooit prestatie gericht en waardevol op elk niveau. Je eigen beweeglijkheid is de graadmeter hoe ver je in een bepaalde oefening kunt gaan. Dit is ook de reden waarom niet snel blessures ontstaan. Luister altijd naar je lichaam!
Deze vorm van Yoga biedt ondersteuning bij: Stress, rugklachten, reuma, hartproblemen, fibromyalgie, ziekte van Crohn, kanker, blessures, botbreuken, CVS (Chronisch Vermoeidheid Syndroom) of na een operatie, burn-out of bij milde depressieve klachten.

Stimuleert het zelfherstellend vermogen | Ondersteunt bij een medische behandeling of therapie | Versterkt de innerlijke kracht en het immuunsysteem | Leert de lichte, speelse kant van het leven weer te zien | Verbetert de concentratie en de ademhaling. Het Gentle Yoga programma bestaat uit de volgende onderdelen: 1. eenvoudige yoga oefeningen 2. adem oefeningen 3. meditatie


YANG YIN YOGA

Yang Yin Yoga (Yin vrouwelijk/Yang mannelijk). Deze vorm van yoga geef ik het liefst in de buitenlucht. Dit voelt goed voor mensen die voor het eerst aan Yoga doen. Het Yin gedeelte focust zich op zittende houdingen. Het Yang gedeelte is iets actiever, ook hier houden we de asana’s langer vast waarbij gelet wordt op zowel uitlijning als ademhaling. Tijd en zwaartekracht bieden je de ruimte om op een ontspannen manier je eigen grenzen te ontdekken en verleggen. (Alleen deze les is in de locatie Wijkcentrum Wijkwaard huiswaard 1)

HATHA YOGA

Hatha Yoga is de moeder van  alle vormen van yoga en bestaat voor het grootste deel uit de beoefening van lichaamshoudingen en ademhalingstechnieken. Hatha yoga bestaat voornamelijk uit niet-bewegende asana's. Meditatie is voor veel yogi's een belangrijke afronding om de eenheid van lichaam en geest te voelen. Bij de uitvoering van de asana's is er aandacht en geduld. In alle rust wordt het rekken en strekken van de spieren aangevoeld, zodat de asana optimaal tot zijn recht kan komen. De ademhaling, in yoga 'pranayama' genoemd, wordt aangepast aan de betreffende asana.

YOGA FLOW

Je geniet van bewegingen uit yoga, tai chi en pilates. Het is je persoonlijke time-out van het dagelijks leven en zorgt voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Je doet eenvoudige en veilige yoga bewegingen om je hele lichaam sterker en flexibeler te maken. Het controleren van je ademhaling is onderdeel van alle bewegingen en ik geef  altijd opties voor beginnende deelnemers. Ik geef deze les al vanaf 2005 met veel passie.

DIEPE ONTSPANNING

YOGA NIDRA

Diepe ontspanning met YOGA NIDRA. Letterlijk vertaald ‘yoga slaap’ of ’slaap van de yogi’. Het is alles behalve slapen zoals je ’s nachts doet. Via Yoga Nidra bereik je een diepe, droomloze slaap met een spoor van bewustzijn en verbinding met je omgeving. Door de diepe ontspanning ontstaan theta en delta hersengolven, bereik je een trance-staat waarin ervaringen en fragmenten van herinneringen worden verwerkt, de spierspanning en stress in het lichaam afneemt en de bloeddruk en hartslag daalt. Dit heeft een zeer helende werking op lichaam en geest, bijvoorbeeld bij slechte slapers, burn-out en spanningen in het lichaam.


YANG YIN YOGA IN HET PARK | KINDER OUDER YOGA


 

PILATES

BODYBALANCE