YOGA VORMEN | PILATES | BODYBALANCE

YOGA & PILATES ALKMAAR

Yin Yoga, Poweryoga & Vinyasa, Bodybalance, Yin Yoga, Yoga Nidra, Asthanga Yoga, Gentle Yoga, workshops Ouder en kind & Kinderyoga. 

Welke soort Yoga is het beste voor mij?
In 2001 kwam ik in aanraking met Power Yoga, vanaf toen was ik verkocht en ik wilde er meer van weten. Ik begon verschillende cursussen en opleidingen te volgen want er waren zoveel vormen van Yoga. Mijn keuze om in Studio 8 Alkmaar meerdere vormen van Yoga te geven is omdat deze voor mij persoonlijk goed aansluiten, Yoga moet je als docente wel goed en met passie kunnen overbrengen. Yoga is, naast dansen, al bijna 20 jaar mijn grote passie en daarom besloot ik eindelijk mijn Yoga studio in Alkmaar te openen.


Na ruim 16 jaar Power Yoga en Bodybalance les te hebben gegeven, kon ik eindelijk ook de Yin Yoga aan. Dat wil zeggen... persoonlijk vind ik dat je als docente eerst genoeg ervaring moet hebben om verschillende yoga vormen te kunnen geven want het begrip Yoga gaat veel verder dan een cursus of een 1 -jarige opleiding.

(Yin) Yin Yoga houdingen vinden hun oorsprong in 1980. De Amerikaanse Paul Grilley is de grondlegger van Yin Yoga. Hij is vooral erg geïnteresseerd in de Yoga anatomie. Deze interesse werd bij hem gewekt door het boek ‘Autobiografie van een Yogi’. Yin Yoga houdingen onderscheiden zich van de dynamische Yoga vormen. Yin Yoga richt zich vooral op statische houdingen, die lang aangehouden worden. Een tegenhanger van Yin Yoga, is de Yang Yoga. Denk hierbij aan Power Yoga. Hierbij speelt de dynamische, actieve, krachtige aanpak een grote rol.  Asthanga is een verwant van de Power Yoga.

Ashtanga Yoga
Ik geef les in de yoga vorm Ashtanga Yoga, deze lijkt veel op de Power Yoga maar is van de grondlegger Sri K. Pattabhi Jois, die op zijn beurt deze series weer van zijn meester Krishnamacharya leerde. Ik doe de lichte vorm van de eerste serie (primary serie) en soms mix ik het met wat gevorderde asana's (opties beginners en gevorderde) Power/Ashtanga Yoga richt zich vooral op het combineren van alle verschillende soorten oefeningen binnen de Yoga. Deze oefeningen worden vervolgens naar keuze van de Yoga docent gemixt en toegepast in de Power Yoga les. Deze lessen zijn dus vooral geschikt voor de sportieve Yogi. In de lessen ligt de nadruk op de oefeningen in plaats van bijvoorbeeld de meditatie maar wel gericht op de ademhaling.

Gentle Yoga
Deze Yoga is gebaseerd op de klassieke Hatha Yoga. Asana en Pranayama, zijn het meest praktisch en vormen samen de hoofdingrediënten van Hatha yoga. Asana staat voor lichamelijke oefening, Pranayama voor beheersing van de ademhaling. Dit is een zachte vorm van yoga waar ontspanning, balans en herstel centraal staan.  Deze vorm van Yoga is ook een opstapje voor de mensen die voor het eerst met yoga willen beginnen. Deze vorm van yoga biedt ondersteuning bij: Stress, rugklachten, reuma, hartproblemen, fibromyalgie, ziekte van Crohn, kanker, blessures, botbreuken, CVS (Chronisch Vermoeidheid Syndroom) of na een operatie, burn-out of bij milde depressieve klachten.

  • Stimuleert het zelfherstellend vermogen
  • Ondersteunt bij een medische behandeling of therapie
  • Versterkt de innerlijke kracht en het immuunsysteem
  • Leert de lichte, speelse kant van het leven weer te zien
  • Verbetert de concentratie en de ademhaling

Het Gentle Yoga programma bestaat uit de volgende onderdelen: 1. eenvoudige yoga oefeningen 2. adem oefeningen 3. meditatie

Yan Yin Yoga (Yin vrouwelijk/Yan mannelijk)
Deze vorm van Yoga geef ik het liefst in de buitenlucht. Dit voelt goed voor mensen die voor het eerst aan Yoga doen. Het Yin gedeelte focust zich op zittende houdingen. Het Yang gedeelte is iets actiever, ook hier houden we de asana’s langer vast waarbij gelet wordt op zowel uitlijning als ademhaling. Tijd en zwaartekracht bieden je de ruimte om op een ontspannen manier je eigen grenzen te ontdekken en verleggen.

Yoga Flow of  Vinyasa Yoga is een actieve vorm van Yoga. Verschillende houdingen gaan soepel en geleidelijk in elkaar over. Vinyasa Yoga betekent ‘adem gesynchroniseerde beweging’. De ademhaling is een belangrijk onderdeel omdat de bewegingen synchroon met de ademhaling worden uitgevoerd. Een vloeiende en verruimende ademhaling geeft ritme en verdieping aan de bewegingen en helpt je bij het ontdekken van je grenzen. Een omhooggaande beweging loopt meestal synchroon met een inademing en een omlaaggaande beweging loopt in veel gevallen synchroon met een uitademing. Door het bewust ademen en de aaneenschakeling van verschillende houdingen creëer je een soort dans, ook wel de flow genoemd. Deze les sluiten we af met een heerlijke meditatie.

Bodybalance/Combinatie les (vanaf nu op het rooster)

Je geniet van bewegingen uit yoga, tai chi en pilates. Het is je persoonlijke time-out van het dagelijks leven en zorgt voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Je doet eenvoudige en veilige yoga bewegingen om je hele lichaam sterker en flexibeler te maken. Het controleren van je ademhaling is onderdeel van alle bewegingen en ik geef  altijd opties voor beginnende deelnemers. Ik geef deze les al vanaf 2005 met veel passie.

Yoga Nidra

Letterlijk vertaald ‘yoga slaap’ of ’slaap van de yogi’. Het is alles behalve slapen zoals je ’s nachts doet. Via Yoga Nidra bereik je een diepe, droomloze slaap met een spoor van bewustzijn en verbinding met je omgeving. Door de diepe ontspanning ontstaan theta en delta hersengolven, bereik je een trance-staat waarin ervaringen en fragmenten van herinneringen worden verwerkt, de spierspanning en stress in het lichaam afneemt en de bloeddruk en hartslag daalt. Dit heeft een zeer helende werking op lichaam en geest. bijvoorbeeld bij slechte slapers, burn-out en spanningen in het lichaam.

Ouder en kind Yoga/Kinderyoga

Momenteel kun je alleen workshops volgen, yoga evenementen of buiten. Zie het lesrooster waar alle lessen nog eens een keer worden weergegeven.

Veel gestelde vraag... Wat doet Yoga voor mij? De positieve effecten van Yoga op een rijtje:

  • Vergroot je spierkracht en vitaliteit
  • Verbetert je concentratie
  • Bevordert een betere lichaamshouding
  • Leert je ontspannen door inspanning
  • Verlaagt je stressniveau
  • Kan bloeddrukverlagend werken

Iedereen kan Yoga-en mits je er natuurlijk voor open staat. Mijn stijl van lesgeven is met beide benen op de grond, ik ben bewust van de oude Yoga filosofie maar ik pas het op een westerse en eigentijdse manier toe. Ik geef verschillende opties voor gevorderde en beginnende zodat iedereen kan meedoen. Ik organiseer verschillende workshops en Yoga en Pilates events in Alkmaar. Wil je jezelf inschrijven of opgeven voor een workshop of evenement? Dit kan via info@studio8alkmaar.nl of vul het contactformulier hier in>>


YAN YIN YOGA IN HET PARK | KINDER OUDER YOGA


 

PILATES

BODYBALANCE